Pełni energii i nowych pomysłów wracamy z XI Kongresu Zarządzania Oświatą, który w tym roku odbył‚ się w Gdańsku. Dyrektorzy szkół, samorządowcy, pasjonaci edukacji, studenci i rodzice zatrzymywali się przy naszym stoisku by porozmawiać o wyzwaniach stojących przed współczesną szkołą, o tym jak zabrać się za programowanie, skoro nie ma takiego przedmiotu, a zajęć informatycznych nie przybywa. Dzięki naszym towarzyszom – Sphero i Ozobotowi staraliśmy się odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytanie:

Dlaczego programowanie?

Programowanie to umiejętność, która pozwala uczniom na samodzielność. Dzięki myśleniu sekwencyjnemu i znajomości języków programowania mogą sami rozwiązywać problemy przy pomocy komputera. Nie muszą oczekiwać aż powstanie program rozwiązujący ich problem. Mogą sami podjąć działanie. To początek start-up’ów grupowych projektów interdyscyplinarnych, innowacji i nauki, która wchodzi w przestrzeń zabawy.

Wstęp do programowania

Klocki do programowania

Programowanie zaczynamy od wykształcenia u uczniów umiejętności myślenia sekwencyjnego. Dzięki zaprojektowanym przez nas klockom w ciągu 2 godzin lekcyjnych:

  • Wprowadzamy uczniów wszystkich poziomów nauczania do myślenia sekwencyjnego
  • Integrujemy grupę dzięki zabawie w „programowanie człowieka”
  • Pokazujemy działanie procesorów (kolejkowanie czynności, wielowątkowość), pamięci (pojemność pamięci operacyjnej), dajemy podstawę do rozmów o architekturze komputera
  • Pokazujemy jak w twórczy sposób rozwiązywać problemy – nie każdy problem ma jedno rozwiązanie i nie każde rozwiązanie odpowiada na tylko jeden problem
  • Przenosimy programowanie ze świata wirtualnego do świata realnego

Sphero

Robot dla pomysłowych

Sphero, które przyjechały z nami do Gdańska zachwyciły uczestników. Niektórzy spędzili kilka godzin na jeżdżeniu po Filharmonii Bałtyckiej, inni skrupulatnie testowali jego granice przy pomocy Sphero Lightning Lab. Ten mały robot może służyć nie tylko nauczycielom informatyki do rozwijania umiejętności programowania, ale również:

  • Fizykom do obrazowania ruchu, przyspieszenia, się bezwładności
  • Matematykom do tłumaczenia geometrii, układu współrzędnych, obrazowania działań matematycznych
  • Polonistom do omawiania lektur, twórczego pisania, charakteryzowania postaci
  • Historykom i nauczycielom WOS do opowiadania o powstawaniu społeczeństw, interakcji między jednostkami

Ponadto zajęcia proponowane w pracowni SPRK rozwijają:

  • Umiejętność pracy w grupie
  • Umiejętność twórczego rozwiązywania problemów
  • Kompetencje komunikacyjne uczniów
  • Dokumentowania pracy podczas rozwiązywania problemów
  • i wiele innych!

Ozobot

Pierwszy robot w szkole

Uczestnicy XI Kongresu Zarządzania Oświatą – dyrektorzy, samorządowcy, nauczyciele, rodzice, studenci – zasiedli do naszego stołu i zgodnie rysowali. Konferencyjny gwar zniknął gdzieś w tle kiedy przy pomocy pisaków i kredek programowali Ozobota. Ten mały robocik potrafi podążać za narysowaną linią, po drodze czyta kolory, dzięki którym można wydawać mu komendy. Ozobot sprawia, że do programowania możemy wykorzystać umiejętność, którą przedszkolaki i uczniowie szkoły podstawowej już mają – rysowanie.

Dzięki prostej metodzie programowania Ozobot może być towarzyszem lekcji o wędrówkach ptaków (na mapie świata narysuj drogę z Europy do Afryki, którą pokonują ptaki i pozwól Ozobotowi odegrać tę podróż), bezpieczeństwie ruchu drogowego. Ponadto Ozobot pomoże w budowaniu umiejętności spójnego opowiadania, trzymania się głównego wątku wypowiedzi. Dzięki temu małemu urządzeniu nauka nie przestaje być zabawą.

Szkolenia

Przygotowane przez nas szkolenia pomagają nauczycielom i uczniom rozpocząć przygodę z programowaniem. Dzięki sprawdzonym metodom młodzi ludzie zaczynają myśleć sekwencyjnie, rozwiązują problemy przy pomocy robotów i komputerów.

Pokazujemy nauczycielom jak wprowadzić programowanie nie tylko na informatykę, ale na wszystkie inne zajęcia. Dzięki temu roboty Sphero odgrywają sceny z Szekspira, a może Ozoboty opowiadają historie. Umiejętność programowania rozwija się „przy okazji” uczenia się innych tematów.

Dziękuję za spotkanie, dyskusje i inspirację.

Maciej JonekKierownik Działu Szkoleń

Porozmawiajmy o rozwiązaniach dla twojej szkoły