06_squirrel_trophy_b

Funenglish – pierwszy w Polsce podręcznik online do nauki języków obcych

Podręcznik interaktywny – made in Poland

 

Kto w 2000 roku pobrał bezpłatny dokument Worda z powieścią Olgi Tokarczuk “Dom dzienny, dom nocny”, ten czytał pierwszą książkę elektroniczną w Polsce. Dziesięć lat później dwóch przedsiębiorców z Wrocławia, z głowami pełnymi ambitnych planów, rozpoczęło pracę nad pierwszym multimedialnym podręcznikiem online do nauki języka angielskiego.

 

Bartłomiej Postek (28 l.) i Krzysztof Wojewodzic (28 l.) w 2009 roku, czyli w trakcie piątego roku studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, założyli spółkę FunEnglish.pl (obecnie Funmedia). Tak też nazywał się pierwszy produkt firmy – rozbudowana platforma e-learningowa do nauki języka angielskiego dla dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Cel nie należał do prostych: zrewolucjonizować system edukacji w Polsce i sprawić, by nauka była tak przyjemna jak ulubiona gra komputerowa. Chcąc zmienić system oświaty, należało rozpocząć od jego fundamentów – edukacji wczesnoszkolnej. Prace nad projektem cyfrowego podręcznika ruszyły na początku stycznia 2010 roku, przy wsparciu dofinansowania z Unii i znajomych ze studiów zrekrutowanych do spółki. Rok później gotowa była już wersja beta, owoc współpracy kilkuosobowego zespołu metodyków, programistów i kreatywnych.

 

Jak zanurzyć się w nauce

 

Wizja gotowego podręcznika zakładała wysoką jakość merytoryczną oraz technologiczną. Uczniowie korzystający z kursu FunEnglish.pl mieli dosłownie “zanurzyć się” w cyfrowym świecie języka angielskiego, czując się jego częścią, poprzez wcielanie się w rolę animowanych bohaterów filmów, lekcji obrazkowych i gier edukacyjnych. W wirtualnym FunWorld nauka przeplata się z zabawą. Jest tu piątka przyjaciół: Anna, Eva, Max, Emma i Tom, z którymi może utożsamić się każdy uczeń szkoły podstawowej. Są nauczyciele: Jane Potter, pani od sztuki, szalony chemik Bernard Jones czy Jon Wilson, wielki fan ekologii. Nie brakuje również czarnych charakterów – antygreeny to stwory, które chcą zanieczyścić FunWorld spalinami. Na 400 stronach podręcznika, z których każda jest w rzeczywistości interaktywną stroną internetową, dzieci poznają podstawy gramatyki, słownictwo, uczą się poprawnego akcentu i prawidłowej pisowni. Aleksandra Dykta, Główny Metodyk w firmie Funmedia, zadbała o to, by kurs stwarzał sytuacje komunikacyjne, które wymuszają na uczniach mówienie i myślenie po angielsku. Wyobraźmy sobie sytuację, w której z dnia na dzień lądujemy na obcojęzycznej wyspie, której mieszkańcy nie znają ani jednego słowa po polsku. Nie widząc innego wyjścia z sytuacji, podejmujemy próbę komunikacji poprzez obserwację tubylców. To właśnie immersja, podstawa Metody123, na której oparty jest FunEnglish.pl. Wchodząc w nieznane środowisko, uczymy się przez tzw. kanały domniemane, zdobywając nowe umiejętności niejako “przy okazji”, nieświadomie. Wsparciem tej metody nauczania są multimedialne narzędzia edukacyjne: 100 gier 3D, 100 filmów w jakości HD, 4000 zdjęć, piosenki karaoke, interaktywne ćwiczenia i słownik obrazkowy.

 

Podbić serce ucznia i zdobyć akceptację MEN

 

W listopadzie 2011 roku FunEnglish.pl został oficjalnie dopuszczony do użytku szkolnego, jako podręcznik multimedialny spełniający podstawę programową z języka obcego. Co to oznacza? Nadrzędnym celem nauki z podręcznikiem jest równoczesne opanowanie poprawności językowej oraz umiejętności swobodnego porozumiewania się po angielsku. Uczeń po skończeniu kursu potrafi m.in. opowiedzieć o sobie, swoich emocjach, samopoczuciu, życiu rodzinnym, rozumie intencje rozmówców i kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne. Zanim gotowy projekt został poddany wnikliwej ocenie recenzentów Ministerstwa Edukacji Narodowej, przetestowali go najlepsi krytycy i eksperci od dobrych rozwiązań – dzieci. Cyfrowy podręcznik został wykorzystany w ramach zajęć na Uniwersytecie Dzieci, nowoczesnego programu edukacyjnego, który działa od 2007 roku. Badanie przeprowadzone na 300-osobowej grupie rodziców pokazało, że 93% z nich chciało, aby ich dziecko uczyło się za pomocą kursu FunEnglish.pl. Prof. dr hab. Anna Michońska-Stadnik z Uniwersytetu Wrocławskiego, autorytet w dziedzinie nauczania języków, za atut podręcznika uznała interaktywność zadań językowych dopasowanych do odpowiedniej grupy wiekowej. Liczne gry wideo i zabawy opracowane przez specjalistów od lingwistyki i metodyki nauczania pełnią rolę czynnika motywującego. Wśród recenzentów podręcznika była dr Małgorzata Szulc-Kurpaska, autorka bestsellerowego podręcznika do nauki angielskiego “Sparks”. Pomimo sprawnego przebiegu pracy nad wnioskiem dla MEN, pierwsza akceptacja była warunkowa, co oznaczało, że zespół twórców miał miesiąc na poprawę multimedialnych komponentów, które nie działały prawidłowo. Dużo czasu zajęły poszukiwania odpowiedniej firmy, która miała stworzyć interaktywne gry do kursu. Ostatecznie grafiki do gier zostały wykonane przez pracowników Funmedia.

 

Multimedia dla każdego

 

Cyfrowy podręcznik odniósł duży sukces i zapoczątkował nową erę w uczeniu się języków obcych. Na przykładzie platformy FunEnglish.pl dzieci, rodzice i nauczyciele poznają edukacyjny potencjał nowych technologii, dzięki czemu kształtuje się w nich świadomość na temat edukacyjnych możliwości Internetu i multimediów. Po trzech miesiącach od uruchomienia projektu z licencji skorzystało ok. 1200 szkół i ponad 10 000 użytkowników. Licencję sprzedano również partnerowi na rynku niemieckim, gdzie strona funkcjonuje pod adresem FunEnglisch.de. W 2011 roku internetowy kurs zdobył nagrodę European Language Label, europejski certyfikat jakości w edukacji językowej, przyznawany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Funmedia ma obecnie w swoim portfolio kilkadziesiąt kursów językowych i specjalistycznych dla różnych grup wiekowych, dostępnych na 29 rynkach świata. Poza sprzedażą komercyjną, firma zapewnia darmowy dostęp do FunEnglish.pl w bibliotekach publicznych w Polsce, w ramach inicjatywy społecznej “FunEnglish w bibliotece”. W aktualnej, trzeciej edycji programu uczestniczą 1073 placówki. Nieodpłatne udostępnianie zasobów w sieci jest praktyczną realizacją wizji firmy, zgodnie z którą każdy, niezależnie od statusu materialnego i wieku, ma prawo czerpać korzyści z zaawansowanych narzędzi e-nauki.